Ir al contenido principal

"Els valors en el consum" - Presentació/Conferència Campanya de Consum Responsable 2010

Exito en la presentació del Calendari 2010, detalles de la conferencia de dos fuentes, una la coordinadora d'ONG y la otra del contracorrent del diari de Girona.


Fuente Coordinadora d'ONG Solidàries


La setmana passada vam presentar la campanya de consum responsable per al 2010. Per acompanyar la presentació, el sociòleg i expert en consum Vicent Borràs, va parlar sobre "Els valors del consum o com ens venen la moto a les grans superfícies." El catolicisme, el caràcter gregari de la nostra societat i el curt recorregut de la nostra democràcia són tres dels factors que marquen el nostre consum, segons Borràs.

Borràs va descriure el consum com un acte individual que respon a una pertinença social i col·lectiva, perquè quan consumim tenim en compte una sèrie de valors i normes. El consum, doncs, sense societat no tindria sentit. Per això, el capitalisme potencia aquells valors que, com l'hedonisme i el narcisisme, li aporten beneficis.

Així, l'austeritat o el sacrifici, no estan ben vistos per la societat. Si es guanya diners, el que està ben vist és mostrar-ho. En cas contrari, s'estigmatitza la persona com algú avar, que no sap gaudir de la vida. En canvi, l'hedonisme implica una búsqueda constant de plaer que combinat amb el narcisisme, desemboca en una filosofia de consum molt ben captada pel famós eslògan d'una coneguda marca de comèstica "perquè jo ho valc".

Malauradament, i amb aquests valors tan presents i acceptats, el consum acaba sent un acte irresponsable perquè ningú ens demana responsabilitats sobre les conseqüències que tenen les nostres compres als països empobrits, per exemple. A més, i perquè no s'aturi la roda del consum, es renoven constantment els productes i les suposades qualitats que adquirim amb cada producte. És el cas d'una jaqueta, que una temporada pot associar-se a modernitat, llibertat, intel·lectualitat, i dos anys després pot connotar conservadurisme o carrincloneria. Se'ns crea el desig associat a unes qualitats i que caldria diferenciar de la necessitat. Aquest canvi constant de productes implica una cultura de l'excés i de sobreproducció.

Com a característiques pròpies del consum català, Borràs va apuntar que estem molt influïts per la poca tradició democràtica. Això es tradueix en què som el país d'Europa amb menys reclamacions de consum. Si se'ns fa malament una producte, sovint no reclamem sinó que n'acabem adquirint un de nou.

D'altres factors culturals que influeixen en el nostre consum apuntats per Borràs, són el catolicisme, ja que la majoria d'actes religiosos són actes d'ostentació: comunions, casaments, etc (importància del què diran); la nostra arrelada cultura de la propietat (ets el que tens); i que som una societat gregària (naixem, ens ajuntem a una colla i amb aquest mateix grup ens reproduïm, madurem i consumim. Estem acostumats a consumir en grup, i això imposa una pressió de grup i de mirar de tenir el què tenen els altres).

Per a Borràs, el centre comercial és la catedral del segle XX-XXI. De fet, es tracta d'un model importat dels Estats Units d'Amèrica. Allà es van crear a imitació de les ciutats europees, ja que la disseminació pròpia dels pobles nordamericans obliga a fer-ho tot en cotxe, perquè no hi ha nuclis on comprar. I nosaltres l'hem copiat tal qual, tot i tenir nuclis comercials a totes les ciutats, i hem acabat matant el comerç local. Borràs va titllar els centres comercials de kitsch, infantilitzadors ("es pot tenir de tot" de manera fàcil) i d'insostenibles.

Per acabar, va advertir que el discurs de les ONGs (sosteniblitat, solidaritat, etc) ha estat incorporat ràpidament per les estratègies comercials i molts productes ja tenen una línia verda o de comerç just, quan sobre el que hauríem de reflexionar és sobre la necessitat de consumir menys.

Fuente Diari de Girona




contracorrent
´No cal anar a resar a la catedral, quan els carrers són plens de capelles´
Vicent Borràs

"Europa ha acabat copiant els grans centres comercials dels EUA, quan aquí teníem els originals, que eren els comerços del centre de la ciutat"
Borràs remarca que es triga més a comprar en una gran superfície que en un mercat normal.

ENTREVISTA DE ALBERT SOLER GIRONA Aprofitant la presentació del Calendari 2010 sobre Consum Responsable, Vicent Borràs va parlar a Girona d'"Els Valors del consum o com ens venen la moto a les grans superfícies". Una dura crítica a aquestes superfícies i al comportament dels ciutadans.

O sigui: jo em penso que estic comprant qualsevol producte i m'estan venen una moto?
L'hi venen, però vostè la compra. L'individu no és una ànima càndida i innocent, ni els empresaris i publicistes són uns maquiavels que el manipulen.
Ah, no?
Si fos així tots els productes es vendrien, i n'hi ha que estan al mercat i no surten.
D'on prové la moda de les grans superfícies comercials?
Les ciutats europees ja tenien el seu propi centre comercial, que era el centre de la ciutat. Els Estats Units, en no tenir història, van crear grans centres comercials per suplir-lo. I Europa ha acabat copiant aquests centres comercials, quan ja tenia els seus, els originals.
Vostè per què hi està en contra?
La compra ha de ser una altra cosa que un exercici consumista, és interessant aprofitar-ho per passejar-te per la ciutat, veure'n la història...
Certament, d'història, als centres comercials, més aviat poca.
És tot uniforme, sense llum natural, amb un fil musical terrible, etc. I tota l'estona estan induint la gent a comprar. Som una cultura tan gregària que acabem anant contra el petit comerç.
I comprar i comprar i comprar.
Confonem la felicitat amb el benestar material.
S'han convertit en els nous llocs de convivència social?
No sé si als grans centres comercials s'hi conviu gaire. S'hi parla molt, es miren coses i es compra, però conviden poc a tenir-hi relacions.
Va molt bé: el nen té lloc on jugar, la dona té botigues i jo tinc un bar.
Aquesta és la trampa: fan la sensació que estalvies temps perquè allà ho pots fer tot. En realitat està demostrat que es triga més a comprar en un gran centre que al mercat normal. No vas a buscar allò que necessites, sinó que et marquen una ruta a seguir.
I les facilitats de pagament?
Una altra trampa és fer-te creure que comprar-ho tot és possible encara que no tinguis diners, quan en realitat t'estan hipotecant la vida. És a dir, el temps de la teva vida.
Sembla que parli d'una religió.
La gran superfície és com una catedral del consum. Però no cal anar resar a la catedral, quan els carrers són plens de capelles.
Saramago, a La caverna, descriu el gran centre comercial com una ciutat dins de la ciutat, amb les seves pròpies lleis i normes.
Sóm con regnes... infantils. I certament tenen les seves normes. Per exemple, els horaris dels bars i restaurants que hi ha a dins són els del centre comercial i no els que els correspondrien. I el mateix passa amb la resta d'establiments. Es basen en la rutina del plaer, entès aquest com a consum.

Comentarios

Entradas populares de este blog

ACOMIADAMENT FORA DE LA LLEI

El passat dilluns, 21 d'octubre, van acomiadar la meva dona de la feina. Malauradament, un fet gens estrany en els temps que corren . Tot i que la van fer fora de manera improcedent, van al·legar causes objectives descrites a l'Estatut dels Treballadors, per així només haver de pagar 20 dies de sou, per any treballat. Fins aquí una situació normal en "aquest país normal”: alguns empresaris que intenten pagar el mínim possible. Però si toca pagar 45 dies fins al mes de febrer de 2012 i 33 dies fins el dia de l'acomiadament, i en realitat aquestes causes objectives no són reals, s’hauria de complir i pagar el que correspon. El problema s'agreuja quan en aquest cas que ens ocupa, l'empresari és l'Associació de Professionals d’Activitats Turístiques de Cadaqués (APAT Cadaqués). És a dir, una associació d'empresaris. Què podem pensar d'aquesta associació d'empresaris, representada per una Junta, que hauria de ser exemplar en la manera de fer de...

MARNATON BUSINESS - PRENSA HORA NOVA

Realmente las sensaciones son de bronca e impotencia, el sábado 14 de setiembre se realizo en Cadaqués la Marnaton, un evento que no deja de ser un negocio, pero que aplaudo ya que todo lo relacionado al fomento del sport es de aplaudir. La edición anterior inscribí a mi hija mas grande, hoy 7 años en la Marnaton Kids, que aunque un poco desorganizado, dejo a mi hija contenta y con ganas de nadar nuevamente, por lo que este año la inscribí junto a mi hija pequeña de 3 y una amiga. La inscripción la realice online, y la amiga de mi hija en el lugar, de entrada ya hubo algún inconveniente, ya que no había camisetas  de la talla de mis hijas, había solo talla 12, pero bueno, lo importante era el evento no las camisetas, que como decía la web “En la misma llegada, cada participante recibirá su medalla de participación y camiseta. Habrá trofeos para los tres primeros clasificados de cada categoría y medallas de participación para todos. La entrega de los trofeos tendrá lugar dire...

Si al Matrimonio Homosexual, respuestas a la pared

Diferentes circunstancias hacen que me pronuncie sobre este tema, y espero poder dejar claro mi punto de vista. Primero que nada es una cuestión de derechos, independientemente de lo que opinemos, ante la ley somos todos iguales y deberíamos tener los mismos derechos, si unos pueden llevar su relación hacia el matrimonio porque otros no, sería la respuesta mas fácil y rápida a este dilema. La Constitución y los derechos humanos se basan en la igualdad ante la ley. Creo que mucho nace de la ignorancia, conozco muchas parejas de lesbianas y gays, y no he hablado el tema con ellos, pero se que el no estar casado o en matrimonio les impide el ejercicio de ciertos derechos a diferencia de una pareja heterosexual quienes no tendrían ese impedimento, y eso no puede ser, se podría decir que formalizándose en “pareja de hecho” lo solucionarían al problema, podría ser, en mi caso no estoy casado pero si soy “pareja de hecho” y la ley no me reconoce muchos derechos que a los casados si, y me par...