Ir al contenido principal

La Solidaritat No Es Retalla!!! MANIFEST!!!



MANIFEST
LA POLÍTICA PÚBLICA DE COOPERACIÓ AL DESENVOLUPAMENT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA EN PERILL DE MORT

• El passat 31 de maig el Govern de la Generalitat de Catalunya va aprovar una retallada de més del 50% del pressupost de Cooperació al Desenvolupament que gestiona l’Agència Catalana de Cooperació (ACCD) respecte el 2010, que passa de 49 milions d’euros a 22 milions pel 2011.

• Mentre la mitjana de les retallades presentades pel Govern de la Generalitat no supera el 10%, la Cooperació al Desenvolupament pateix una reducció de més del 50%.

• Malgrat que la retallada es presenta com puntual i temporal, imposada per les circumstàncies de la crisi i sense conseqüències estructurals a llarg termini, la Direcció General de Cooperació al Desenvolupament (DGCD) i de l’ACCD ha presentat un Expedient de Regulació d’Ocupació (ERO) que suposa l’acomiadament del 52% de la plantilla, és a dir, 46 de les 89 persones contractades com a personal laboral. Amb aquesta dràstica reducció de la plantilla es tornaria a l’estructura de l’any 2004-2005 i no del 2008 (amb 79 persones contractades) com la Direcció ha comunicat erròniament.

• El pressupost total de la Generalitat destinat a cooperació només representa el 0,015% del PIB de Catalunya, molt lluny del 0,077% del PIB de Catalunya (com a part del 0,7% del PIB de l'Estat) que s’ha fixat la UE, pel 2015, com a despesa en Cooperació de tots els estats que la integren. A més, Nacions Unides estableix des de 1972 que els països desenvolupats aportaran aquest percentatge del seu PIB en AOD (Ajut oficial al Desenvolupament) per als països en vies de desenvolupament.

• Amb aquests pressupostos s’està tornant a nivells dels anys 2004-2005, és a dir a pressupostos de 7 anys enrere.

IMPACTE :El pressupost de Cooperació d’enguany representa només un 0,08% del total del pressupost consolidat del sector públic de la Generalitat de Catalunya. D’aquesta manera, tot i que la contribució d’aquest pressupost a la despesa pública global és marginal, la seva dràstica reducció té conseqüències molt greus:

1. En primer lloc perquè aquests recursos van adreçats a països empobrits les poblacions dels quals són les que més pateixen les conseqüències de la crisi global. La reducció dràstica de les subvencions a actuacions de Cooperació al Desenvolupament, Acció Humanitària i Educació per al Desenvolupament està afectant a milers de persones dels països del Sud en situacions extremes, agreujades encara més per la crisi global. Alhora també està afectant a iniciatives que promouen la conscienciació ciutadana sobre les greus desigualtats socials, de gènere, ambientalsi, polítiques i econòmiques arreu del món així com a iniciatives de defensa de la pau i els drets humans.

2. En segon lloc perquè suposa un greu incompliment de la Llei vigent de Cooperació al Desenvolupament aprovada al 2001 per unanimitat pel Parlament de Catalunya amb l’impuls del govern de Jordi Pujol que diu textualment: “La Generalitat ha d’augmentar gradualment les aportacions destinades a la cooperació al desenvolupament i la solidaritat internacional fins a assolir l’aportació del 0,7% dels seus ingressos corrents incondicionats, en els pressupostos per a l’any 2010, com a màxim”. En concret el pressupost de Cooperació d’enguany representa un 0,18 % d’aquests ingressos, molt lluny del 0,7 % que estableix la mateixa Llei de Cooperació catalana.

3. En tercer lloc perquè està suposant una reducció dràstica de les subvencions a projectes i programes de Cooperació al Desenvolupament, Acció Humanitària i Educació per al Desenvolupament a entitats catalanes i dels països del Sud. Això també pot suposar un debilitament del teixit associatiu implicat.

4. En quart lloc perquè suposa la pràctica extinció d’una política pública de cooperació transformadora en procés de creixent consolidació, amb un destacable valor afegit i que reforçava la imatge de la projecció de Catalunya a l’exterior. Una política pública, amb l’impuls i col•laboració de la societat civil organitzada – entre d’altres actors rellevants- que varen reclamar i encara reclamen aquest 0,7% . Amb l’esforç de les entitats, la Direcció General de Cooperació i l’ACCD, Catalunya havia esdevingut un model de cooperació descentralitzada en l’àmbit estatal i en l’àmbit internacional que en aquest escenari ja està perdent el seu lideratge i el seu paper destacat.

5. En cinquè lloc perquè l’ERO presentat afecta a una agència pública i suposa el desmantellament de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament i la majoria de l’estructura de la Direcció General de Cooperació al Desenvolupament i està constituint un precedent per altres empreses públiques catalanes que poden també retallar-se dràsticament.

6. Finalment perquè Catalunya, d’aquest manera, se situa a la cua de l’Estat espanyol i de la Unió Europea pel que fa a retallades de Cooperació al Desenvolupament, mentre que al 2010 el conjunt dels països membres del CAD de la Unió Europea van augmentar en un 6,7% els seus pressupostos dedicats a Cooperació al Desenvolupament. Tan sols un terç dels països de la UE han retallat l'Ajuda Oficial al Desenvolupament (ja en plena crisi), i en cap cas amb un percentatge tant dràstic com ho ha fet el Govern català.

DEMANDES: Catalunya sempre ha estat en la primera línia de totes les lluites per la justícia, l’equitat, la pau i els drets humans arreu del món. Ens reconeixen i ens reconeixem com a país compromès i solidari. El nostre Estatut d’Autonomia explicita al seu Preàmbul el ferm compromís de Catalunya amb tots els pobles “per construir un ordre mundial pacífic i just”. En aquests moments de crisi globalitzada és quan hauríem de demostrar a la pràctica i amb més força, que la solució d’aquesta passa per continuar promovent a nivell mundial un desenvolupament humà, sostenible i equitatiu, a través de lligams de solidaritat i d’ajuda mútua entre pobles i cultures.

Per tot això les persones i entitats sota signants demanem:

• Que per responsabilitat política, consciència ètica i social, es mantinguin els compromisos establerts per consens entre els diferents actors de la Cooperació al Desenvolupament i partits polítics representats al Parlament, i que no es desmantelli la Política de Cooperació al Desenvolupament que afectarà a milers de persones dels països del Sud amb situacions extremes, agreujades encara més per la crisi.

• Que no es faci efectiu un ERO que afectarà la capacitat estructural, la capacitat humana i en conseqüència la qualitat, l’eficàcia i l’eficiència de la Política Pública de Cooperació al Desenvolupament i que alhora suposa un precedent per a endegar altres ERO a altres empreses públiques de la Generalitat de Catalunya.

• Que el 2012, com a mínim, es torni al pressupost del 2010 de 49 milions d’euros per evitar l’extinció de la Política de Cooperació al Desenvolupament transformadora.

AMB MÉS FORÇA QUE MAI VOLEM DIR:
LA SOLIDARITAT NO ES RETALLA DEFENSEM LA COOPERACIÓ CATALANA !!!

Comentarios

Entradas populares de este blog

ACOMIADAMENT FORA DE LA LLEI

El passat dilluns, 21 d'octubre, van acomiadar la meva dona de la feina. Malauradament, un fet gens estrany en els temps que corren . Tot i que la van fer fora de manera improcedent, van al·legar causes objectives descrites a l'Estatut dels Treballadors, per així només haver de pagar 20 dies de sou, per any treballat. Fins aquí una situació normal en "aquest país normal”: alguns empresaris que intenten pagar el mínim possible. Però si toca pagar 45 dies fins al mes de febrer de 2012 i 33 dies fins el dia de l'acomiadament, i en realitat aquestes causes objectives no són reals, s’hauria de complir i pagar el que correspon. El problema s'agreuja quan en aquest cas que ens ocupa, l'empresari és l'Associació de Professionals d’Activitats Turístiques de Cadaqués (APAT Cadaqués). És a dir, una associació d'empresaris. Què podem pensar d'aquesta associació d'empresaris, representada per una Junta, que hauria de ser exemplar en la manera de fer de...

MARNATON BUSINESS - PRENSA HORA NOVA

Realmente las sensaciones son de bronca e impotencia, el sábado 14 de setiembre se realizo en Cadaqués la Marnaton, un evento que no deja de ser un negocio, pero que aplaudo ya que todo lo relacionado al fomento del sport es de aplaudir. La edición anterior inscribí a mi hija mas grande, hoy 7 años en la Marnaton Kids, que aunque un poco desorganizado, dejo a mi hija contenta y con ganas de nadar nuevamente, por lo que este año la inscribí junto a mi hija pequeña de 3 y una amiga. La inscripción la realice online, y la amiga de mi hija en el lugar, de entrada ya hubo algún inconveniente, ya que no había camisetas  de la talla de mis hijas, había solo talla 12, pero bueno, lo importante era el evento no las camisetas, que como decía la web “En la misma llegada, cada participante recibirá su medalla de participación y camiseta. Habrá trofeos para los tres primeros clasificados de cada categoría y medallas de participación para todos. La entrega de los trofeos tendrá lugar dire...

Si al Matrimonio Homosexual, respuestas a la pared

Diferentes circunstancias hacen que me pronuncie sobre este tema, y espero poder dejar claro mi punto de vista. Primero que nada es una cuestión de derechos, independientemente de lo que opinemos, ante la ley somos todos iguales y deberíamos tener los mismos derechos, si unos pueden llevar su relación hacia el matrimonio porque otros no, sería la respuesta mas fácil y rápida a este dilema. La Constitución y los derechos humanos se basan en la igualdad ante la ley. Creo que mucho nace de la ignorancia, conozco muchas parejas de lesbianas y gays, y no he hablado el tema con ellos, pero se que el no estar casado o en matrimonio les impide el ejercicio de ciertos derechos a diferencia de una pareja heterosexual quienes no tendrían ese impedimento, y eso no puede ser, se podría decir que formalizándose en “pareja de hecho” lo solucionarían al problema, podría ser, en mi caso no estoy casado pero si soy “pareja de hecho” y la ley no me reconoce muchos derechos que a los casados si, y me par...