Ir al contenido principal

Màrqueting social per sacsejar ànimes consumistes

Un calendari solidàri reutilitza eslògans consumistes per recordar les desigualtats nord-sud

Si no pots vèncer el teu enemic, uneix-t'hi. Això és el que devien pensar la Coordinadora d'ONG i la Càtedra Unesco de Desenvolupament Sostenible, que en el Calendari 2011 utilitzen missatges de coneguts anuncis per sensibilitzar sobre els perjudicis que el consumisme causa en els països subdesenvolupats. Eslògans com «El algodón no engaña» o «T'agrada conduir?» prenen aquí nous significats.

Que el Nadal és una època de consumisme no se li escapa a ningú, i que hi ha eslògans publicitaris que pràcticament s'han convertit en referents culturals, tampoc. Molts de nosaltres sabríem dir sense vacil·lar a quina marca o empresa corresponen frases com «T'agrada conduir?», «Jo no sóc tonto» o «El algodón no engaña». Per aquest Nadal, la Coordinadora d'ONG de les comarques gironines i la Càtedra Unesco de Desenvolupament Humà Sostenible han donat un gir a aquests eslògans per aprofundir en la realitat dels països menys desenvolupats i recordar que el consumisme occidental pot portar conseqüències nefastes a altres parts del món, des de la desforestació fins a vessaments de petroli o danys ambientals irremeiables. I ho han fet a través del Calendari 2011, elaborat amb la col·laboració de 13 entitats i amb un objectiu clar: contraposar "la superficialitat que embolcalla el consumisme del nord amb el camí que queda per recórrer als països del sud".

Davant la proximitat del Nadal, el Calendari 2011 utilitza el màrqueting social per intentar sensibilitzar la ciutadania sobre el consum responsable. Per això, els seus autors han optat per escollir 12 eslògans publicitaris perfectament coneguts pel gran gruix de població catalana i els han acompanyat d'eloqüents fotografies sobre la realitat als països del sud, així com d'una petita reflexió on es vincula el consumisme occidental amb el dany als països subdesenvolupats. Totes les imatges han sorgit del treball de les ONG i entitats de cooperació, i l'objectiu és «qüestionar el missatge dels eslògans propis del consumisme imperant».

Així, per exemple, «El algodón no engaña» convida a reflexionar sobre l'explotació d'empreses tèxtils a Bangla Desh, on les treballadores compten amb un salari base inferior als 24 euros al mes. Aquestes fàbriques, segons es pot llegir en el calendari, proveeixen després nombrosos supermercats occidentals.

Sota el conegut eslògan "Connecting people", d'altra banda, es posa l'accent en les desigualtats nord/sud pel que fa a l'accés a les noves tecnologies, tot recordant que als països rics hi ha més d'una connexió telefònica per cada dues persones mentre que a les àrees menys desenvolupades n'hi ha una per a cada 200.

Altres temes que es tracten és el diferent impacte de la sida («Si Da, No Da»), el desigual accés al transport («T'agrada conduir?»), la sobirania alimentària ("I tu, cous o enriqueixes?" i fins a 12 reflexions, una per a cada mes de l'any, que volen recordar als habitants dels països rics "que el nostre consum té conseqüències negatives mediambientals, socials, econòmiques i fins i tot polítiques als països del Sud".

Aposta pel consum responsable

El calendari, però, manté un to optimista i recorda als seus lectors que «la revolució és possible i és a les nostres mans». Per això, emplacen els gironins a apostar pel consum responsable, cosa que no és senzilla perquè «va més enllà dels petits canvis d'hàbits, promou un necessari canvi de pensaments i valors, una presa de consciència envers les conseqüències que tenen els béns que consumim, tant per a nosaltres mateixos com per a les persones que els produeixen». Per aquest motiu, la Coordinadora d'ONG propugna un «canvi de model de creixement, polític, econòmic i social», tot recordant la importància que té cada individu en la cadena del «consum insostenible». 

 

Comentarios

Entradas populares de este blog

CADAQUES, CAP A PORT AVENTURA I MÉS ENLLÀ - CADAQUÉS, HACIA PORT AVENTURA Y MÁS ALLÁ

Sense menysprear a Port Aventura, que és el que és, un parc temàtic, un lloc irreal amb vida irreal, una fantasia, on venén els turistes i on els treballadors ho obren al matí i el tanquen a la nit tornant a les seves cases, això sí, fora del parc, perquè un cop acaba la fantasia, es torna a la realitat del lloc fantasma, del lloc sense vida. Disculpin el paral·lelisme però fa anys que a Cadaqués hem perdut el rumb, no sabem on volem anar com a poble. El dia a dia ens fa seguir endavant sense saber cap a on, sense aturar-nos a pensar què estem fent. Les alarmes sonaven fa molt de temps, la pèrdua d' un enfocament de poble va fer que tota anàlisi es realitzés en termes econòmics, com si la teoria del vessament anés a arribar a tothom, doncs no. Una especulació desmesurada està expulsant els que vivim i volem viure aquí, i ens encaminem a ser el parc d'atraccions de la Costa Brava, on al matí vindran autobusos de treballadors/res, obriran el poble i el tancaran a la nit, deixant ...

El mundo se nos va de las manos

El mundo se nos va de las manos, la sociedad se nos va de las manos, si alguna vez estuvo en nuestras manos, hoy ya ha tomado un camino sin retorno, y aunque es paradójico somos consciente de ello. El triunfo de Trump planteó un antes y un después en la forma de hacer política, y no idealizamos con esto la forma de hacer política antes de Trump, porque no lo fue, ni lo ha sido, y el peor ejemplo podría ser el Nazismo de Goebbels, quien con el “miente miente que algo queda” sirve hoy de guía a este nuevo fascismo, más sofisticado y universal. Trump descaradamente utilizó las fake news, pero si antes se hacían, él las perfeccionó, las profesionalizó, utilizando los servicios de su archienemigo, o muy amigo, Rusia, un hecho más que probado. A esta forma de hacer política la exporto, a Europa primero, de donde nunca se había ido la extrema derecha pero que ahora con un aliado tan poderoso, con una máquina imparable de hacer fake news, ya podría empezar a moverse la izquie...

Si, es Genocidio!

  Si, es Genocidio! Digámoslo con la voz bien en alto, lo que esta haciendo Israel en Gaza es Genocidio, así de fuerte, así de claro, así de firme, no cabe otra palabra. No hay excusas, no hay nada que avale lo que se está haciendo. Cuántas generaciones pasarán de Gaza para que olviden o puedan pasar página de “esto”.  Niñez perdida, muertes a millares, familias destruidas, infraestructuras destruidas, hospitales, escuelas, hogares, recuerdos, todo destruido. Quien devolverá a esa anciana que llora, su familia, su hogar, sus fotos, sus memorias, nadie lo hará.  Quien devolverá a esa niña que llora, sus peluches, sus sonrisas, sus juegos, sus días de escuela, su niñez perdida, nadie lo hará. Solo se está sembrando bronca, odio, lamento, y de estas semillas, futuras desgracias, donde Israel y el mundo con su silencio, serán los responsables.  El mundo occidental, en silencio, mirando para otro lado, moviéndose entre la hipocresía y la vergüenza, está siendo cómplice de...