Ir al contenido principal

Màrqueting social per sacsejar ànimes consumistes

Un calendari solidàri reutilitza eslògans consumistes per recordar les desigualtats nord-sud

Si no pots vèncer el teu enemic, uneix-t'hi. Això és el que devien pensar la Coordinadora d'ONG i la Càtedra Unesco de Desenvolupament Sostenible, que en el Calendari 2011 utilitzen missatges de coneguts anuncis per sensibilitzar sobre els perjudicis que el consumisme causa en els països subdesenvolupats. Eslògans com «El algodón no engaña» o «T'agrada conduir?» prenen aquí nous significats.

Que el Nadal és una època de consumisme no se li escapa a ningú, i que hi ha eslògans publicitaris que pràcticament s'han convertit en referents culturals, tampoc. Molts de nosaltres sabríem dir sense vacil·lar a quina marca o empresa corresponen frases com «T'agrada conduir?», «Jo no sóc tonto» o «El algodón no engaña». Per aquest Nadal, la Coordinadora d'ONG de les comarques gironines i la Càtedra Unesco de Desenvolupament Humà Sostenible han donat un gir a aquests eslògans per aprofundir en la realitat dels països menys desenvolupats i recordar que el consumisme occidental pot portar conseqüències nefastes a altres parts del món, des de la desforestació fins a vessaments de petroli o danys ambientals irremeiables. I ho han fet a través del Calendari 2011, elaborat amb la col·laboració de 13 entitats i amb un objectiu clar: contraposar "la superficialitat que embolcalla el consumisme del nord amb el camí que queda per recórrer als països del sud".

Davant la proximitat del Nadal, el Calendari 2011 utilitza el màrqueting social per intentar sensibilitzar la ciutadania sobre el consum responsable. Per això, els seus autors han optat per escollir 12 eslògans publicitaris perfectament coneguts pel gran gruix de població catalana i els han acompanyat d'eloqüents fotografies sobre la realitat als països del sud, així com d'una petita reflexió on es vincula el consumisme occidental amb el dany als països subdesenvolupats. Totes les imatges han sorgit del treball de les ONG i entitats de cooperació, i l'objectiu és «qüestionar el missatge dels eslògans propis del consumisme imperant».

Així, per exemple, «El algodón no engaña» convida a reflexionar sobre l'explotació d'empreses tèxtils a Bangla Desh, on les treballadores compten amb un salari base inferior als 24 euros al mes. Aquestes fàbriques, segons es pot llegir en el calendari, proveeixen després nombrosos supermercats occidentals.

Sota el conegut eslògan "Connecting people", d'altra banda, es posa l'accent en les desigualtats nord/sud pel que fa a l'accés a les noves tecnologies, tot recordant que als països rics hi ha més d'una connexió telefònica per cada dues persones mentre que a les àrees menys desenvolupades n'hi ha una per a cada 200.

Altres temes que es tracten és el diferent impacte de la sida («Si Da, No Da»), el desigual accés al transport («T'agrada conduir?»), la sobirania alimentària ("I tu, cous o enriqueixes?" i fins a 12 reflexions, una per a cada mes de l'any, que volen recordar als habitants dels països rics "que el nostre consum té conseqüències negatives mediambientals, socials, econòmiques i fins i tot polítiques als països del Sud".

Aposta pel consum responsable

El calendari, però, manté un to optimista i recorda als seus lectors que «la revolució és possible i és a les nostres mans». Per això, emplacen els gironins a apostar pel consum responsable, cosa que no és senzilla perquè «va més enllà dels petits canvis d'hàbits, promou un necessari canvi de pensaments i valors, una presa de consciència envers les conseqüències que tenen els béns que consumim, tant per a nosaltres mateixos com per a les persones que els produeixen». Per aquest motiu, la Coordinadora d'ONG propugna un «canvi de model de creixement, polític, econòmic i social», tot recordant la importància que té cada individu en la cadena del «consum insostenible». 

 

Comentarios

Entradas populares de este blog

ACOMIADAMENT FORA DE LA LLEI

El passat dilluns, 21 d'octubre, van acomiadar la meva dona de la feina. Malauradament, un fet gens estrany en els temps que corren . Tot i que la van fer fora de manera improcedent, van al·legar causes objectives descrites a l'Estatut dels Treballadors, per així només haver de pagar 20 dies de sou, per any treballat. Fins aquí una situació normal en "aquest país normal”: alguns empresaris que intenten pagar el mínim possible. Però si toca pagar 45 dies fins al mes de febrer de 2012 i 33 dies fins el dia de l'acomiadament, i en realitat aquestes causes objectives no són reals, s’hauria de complir i pagar el que correspon. El problema s'agreuja quan en aquest cas que ens ocupa, l'empresari és l'Associació de Professionals d’Activitats Turístiques de Cadaqués (APAT Cadaqués). És a dir, una associació d'empresaris. Què podem pensar d'aquesta associació d'empresaris, representada per una Junta, que hauria de ser exemplar en la manera de fer de...

MARNATON BUSINESS - PRENSA HORA NOVA

Realmente las sensaciones son de bronca e impotencia, el sábado 14 de setiembre se realizo en Cadaqués la Marnaton, un evento que no deja de ser un negocio, pero que aplaudo ya que todo lo relacionado al fomento del sport es de aplaudir. La edición anterior inscribí a mi hija mas grande, hoy 7 años en la Marnaton Kids, que aunque un poco desorganizado, dejo a mi hija contenta y con ganas de nadar nuevamente, por lo que este año la inscribí junto a mi hija pequeña de 3 y una amiga. La inscripción la realice online, y la amiga de mi hija en el lugar, de entrada ya hubo algún inconveniente, ya que no había camisetas  de la talla de mis hijas, había solo talla 12, pero bueno, lo importante era el evento no las camisetas, que como decía la web “En la misma llegada, cada participante recibirá su medalla de participación y camiseta. Habrá trofeos para los tres primeros clasificados de cada categoría y medallas de participación para todos. La entrega de los trofeos tendrá lugar dire...

CADAQUES, CAP A PORT AVENTURA I MÉS ENLLÀ - CADAQUÉS, HACIA PORT AVENTURA Y MÁS ALLÁ

Sense menysprear a Port Aventura, que és el que és, un parc temàtic, un lloc irreal amb vida irreal, una fantasia, on venén els turistes i on els treballadors ho obren al matí i el tanquen a la nit tornant a les seves cases, això sí, fora del parc, perquè un cop acaba la fantasia, es torna a la realitat del lloc fantasma, del lloc sense vida. Disculpin el paral·lelisme però fa anys que a Cadaqués hem perdut el rumb, no sabem on volem anar com a poble. El dia a dia ens fa seguir endavant sense saber cap a on, sense aturar-nos a pensar què estem fent. Les alarmes sonaven fa molt de temps, la pèrdua d' un enfocament de poble va fer que tota anàlisi es realitzés en termes econòmics, com si la teoria del vessament anés a arribar a tothom, doncs no. Una especulació desmesurada està expulsant els que vivim i volem viure aquí, i ens encaminem a ser el parc d'atraccions de la Costa Brava, on al matí vindran autobusos de treballadors/res, obriran el poble i el tancaran a la nit, deixant ...