Ir al contenido principal

La insostenibilitat del desenvolupament sostenible vigent

“Desenvolupament sostenible és el desenvolupament que satisfà les necessitats del present sense comprometre la capacitat de les generacions futures per a satisfer les seves pròpies necessitats” (Informe de la Comissió Mundial sobre medi ambient i desenvolupament, 1987).

“Desenvolupament sostenible” i “sostenibilitat” s’han convertit en termes de moda i políticament correctes a costa de desvirtuar els seus continguts crítics, inclosos els que impliquen la definició que encapçala aquest article i els principis de la declaració de Rio de Janeiro de 1992, referents que s’utilitzen sovint quan s’al·ludeix a aquests conceptes. La creixent reducció del desenvolupament sostenible a les seves dimensions ambientals, tant en el marc del discurs polític com en el de molts moviments de l’activisme ambiental, deixa de banda les dimensions ètiques, polítiques, socials, econòmiques i culturals de la sostenibilitat, amb la conseqüència que obstaculitza les alternatives per a la construcció de societats equitatives políticament, social, econòmica i cultural i, per tant, “sostenibles” en el seu sentit genuí. Els darrers anys ha crescut la sensibilització en relació amb els problemes ambientals. Mentre no siguem conscients, però, de la relació entre els problemes ambientals i la necessitat de canvis qualitatius profunds en l’actual model econòmic, polític i social, aquesta “sensibilització” és un maquillatge que no ataca les arrels del problema i, per tant, no és res més que, en el millor dels casos, un pas preliminar per a la seva solució.

L’imperi del mercat genera explotació de la força de treball, crisis econòmiques estructurals, injustícia social, corrupció política, pèrdua de la diversitat cultural i degradació ambiental. Les polítiques econòmiques anomenades neoliberals (que no tenen res de “liberals” donat el seu caràcter oligopolista i monopolista) impulsades pels governs (tant si s’autoqualifiquen de dretes, de centre o d’esquerres) no responen de cap manera a la idea de desenvolupament sostenible. La redueixen sovint a les qüestions ambientals la qual cosa oculta i impedeix de plantejar les altres dimensions de la sostenibilitat i, per tant, la recerca d’alternatives al model vigent. A més, tampoc les qüestions ambientals són prou ateses. La urgència d’un canvi de paradigma econòmic comporta la necessitat de deixar d’identificar desenvolupament amb creixement econòmic: no podem seguir creixent. Si no volem esgotar els recursos del planeta i volem que el 80% més pobre de la humanitat pugui donar satisfacció a les seves necessitats bàsiques (requisit indispensable del desenvolupament sostenible), el 20% més ric ha de decréixer. La tesi de la corresponsabilitat de tots els països en la conservació de la natura defuig la responsabilitat històrica dels països industrialitzats en els problemes que avui afecten el medi natural i els desequilibris globals.

El desenvolupament sostenible té com a objectiu la construcció de societats equitatives, i el mitjà per a assolir-les només pot ser la participació de tots en la presa de decisions, la qual cosa requereix una distribució equitativa del poder. Si volem transformar les nostres societats en societats sostenibles és indispensable desenvolupar la consciència de la necessitat d’una transformació profunda del model vigent. Aquesta és la funció que correspon als nous moviments socials si volen superar el paper actualment exercit pels partits polítics i els sindicats. Hauríem de prendre consciència que el nostre model social, econòmic i polític és insostenible i que, si volem sobreviure com a espècie i desenvolupar-nos com a éssers humans, no només un altre món és possible, sinó que és necessari.

Càtedra UNESCO de Desenvolupament Humà Sostenible

Universitat de Girona

Comentarios

Entradas populares de este blog

ACOMIADAMENT FORA DE LA LLEI

El passat dilluns, 21 d'octubre, van acomiadar la meva dona de la feina. Malauradament, un fet gens estrany en els temps que corren . Tot i que la van fer fora de manera improcedent, van al·legar causes objectives descrites a l'Estatut dels Treballadors, per així només haver de pagar 20 dies de sou, per any treballat. Fins aquí una situació normal en "aquest país normal”: alguns empresaris que intenten pagar el mínim possible. Però si toca pagar 45 dies fins al mes de febrer de 2012 i 33 dies fins el dia de l'acomiadament, i en realitat aquestes causes objectives no són reals, s’hauria de complir i pagar el que correspon. El problema s'agreuja quan en aquest cas que ens ocupa, l'empresari és l'Associació de Professionals d’Activitats Turístiques de Cadaqués (APAT Cadaqués). És a dir, una associació d'empresaris. Què podem pensar d'aquesta associació d'empresaris, representada per una Junta, que hauria de ser exemplar en la manera de fer de...

Trobaré a faltar

Comença el ball de cadires i terrasses. Les nostres façanes recuperen el seu blanc impol·lut i aviat la processó de barques cap a l'aiga marcarà el principi de la temporada. El tret de sortida de vuit mesos que cada vegada es fan més massius i esbojarrats. Estem de moda. La massificació i les presses empenyaran cap a la voràgine a tots aquells que vivim del turisme, que som la gran majoria. Trobaré a faltar la calma. L'allau de gent, la falta d'espai, d'allotjaments, d'educació sovint i un cert grau de "colonialisme" dels nou vinguts, arracona durant aquest temps el tarannà tranquil del que tant gaudim a l'hivern, cada cop més curt. Trobaré a faltar el temps. Es nostro temps. Trobaré a faltar les ribes buides. Trobaré a faltar el temps de fer-la petar, de preguntar-nos per la familia. Trobaré a faltar el cafè a la terrassa buida del Casino i els seus cinc gossos que juguen cada matí a la platja, feliços de retrobar-se. Trobaré a faltar el soroll del ma...

El mundo se nos va de las manos

El mundo se nos va de las manos, la sociedad se nos va de las manos, si alguna vez estuvo en nuestras manos, hoy ya ha tomado un camino sin retorno, y aunque es paradójico somos consciente de ello. El triunfo de Trump planteó un antes y un después en la forma de hacer política, y no idealizamos con esto la forma de hacer política antes de Trump, porque no lo fue, ni lo ha sido, y el peor ejemplo podría ser el Nazismo de Goebbels, quien con el “miente miente que algo queda” sirve hoy de guía a este nuevo fascismo, más sofisticado y universal. Trump descaradamente utilizó las fake news, pero si antes se hacían, él las perfeccionó, las profesionalizó, utilizando los servicios de su archienemigo, o muy amigo, Rusia, un hecho más que probado. A esta forma de hacer política la exporto, a Europa primero, de donde nunca se había ido la extrema derecha pero que ahora con un aliado tan poderoso, con una máquina imparable de hacer fake news, ya podría empezar a moverse la izquie...